σου στέλνω αυτή την επιστολή για να σου εκθέσω κάποιους προβληματισμούς σχετικά με τη θέση της πληροφορικής στην υποχρεωτική εκπαίδευση.
Πρώτα πρώτα, ποια θα είναι η θέση της Πληροφορικής στην υποχρεωτική εκπαίδευση, η οποία από γνώση γίνεται δεξιότητα;
Η Πληροφορική στο Δημοτικό Σχολείο είναι άραγε θετικό ή αρνητικό; Ναι, φυσικά και θα δώσει θέσεις εργασίας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά με ποιες συνθήκες εργασίας; Μήπως με καθηγητές δανεικούς από άλλα σχολεία, μήπως με καθηγητές – επισκέπτες που απλώς θα προσθέσουν και νέα σχολεία στο δρομολόγιό τους, μήπως στηρίζοντας το καθεστώς ωρομισθίων ή μήπως με τους καθηγητές που ξαφνικά θα βρεθούν χωρίς αντικείμενο, όταν η πληροφορική θα αποβληθεί από το Γενικό Λύκειο;
Αυτή τη στιγμή στ’ αλήθεια διδάσκεται η πληροφορική στο δημοτικό σχολείο σε όλες τις τάξεις; Με ποιες προϋποθέσεις και με ποιο σχέδιο; Διδάσκεται ως γνώση ή μήπως ως μαϊμουδισμός και δεξιότητα χρήσης έτοιμων πακέτου λογισμικού αμφιβόλου ποιότητας; Και τα παιδιά, είναι σε θέση να διδαχθούν πληροφορική ή μήπως απλώς πάτημα κουμπιών και πλήκτρων; Αναρωτιέμαι αλήθεια πως ο ηλεκτρονικός υπολογιστής θα είναι για τα παιδιά εργαλείο δημιουργικότητας, μάθησης και καλλιέργειας δεξιοτήτων, τη στιγμή που τα παιδιά δεν έχουν αποκτήσει μέσα τους αντίστοιχες γνώσεις και δεξιότητες. Εκτός αυτών, θα πρέπει να αναζητήσουμε και τις υποδομές των δημοτικών σχολείων για να δεχθούν την πληροφορική στο πρόγραμμα διδασκαλίας τους. Και εμάς ο ρόλος μας σε όλο αυτό το κακέκτυπο διδασκαλίας και εκπαίδευσης ποιος θα είναι;
Η Πληροφορική στο Γυμνάσιο δεν φαίνεται να πλήττεται ισχυρά, αν και η απαραίτητη αύξηση των ωρών διδασκαλίας της πληροφορικής στο γυμνάσιο για άλλη μια φορά δεν περιλαμβάνεται στα σχέδια του υπουργείου. Το μόνο που περιλαμβάνεται είναι περισσότερες απαιτήσεις για τις 40, σε ιδανικές συνθήκες, ώρες διδασκαλίας του σχολικού έτους. Την ίδια στιγμή με την εισαγωγή της πληροφορικής στο δημοτικό σχολείο, διαφαίνεται μια ολίσθηση της ύλης και του αντικειμένου από το γυμνάσιο στο δημοτικό σχολείο, εγχείρημα για το οποίο θα πρέπει να είμαστε αρκετά επιφυλακτικοί.
Για το Γενικό Λύκειο, τι να σκεφτεί κανείς πρώτο, αφού η άποψη του Υπουργείου Παιδείας είναι ότι η Πληροφορική δεν έχει καμία θέση σ’ αυτό και δεν έχει τίποτε να προσφέρει στους νέους. Αντί να ενισχυθεί ο ρόλος της Πληροφορικής ως γνώση και σκέψη, και από δεξιότητα να μετατραπεί σε γνώση, αυτή εξαφανίζεται τελείως. Σύγχρονο ψηφιακό σχολείο, στο οποίο η πληροφορική θα είναι εργαλείο στην υπηρεσία των άλλων μαθημάτων, και θα τα πλαισιώνει μέσω της διαθεματικότητας, ναι δεν είναι κακή ιδέα. Πως όμως θα βρουν τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί τις γνώσεις που χρειάζονται για να επιτευχθεί αυτό; Και για την αλγοριθμική σκέψη, την αντίληψη και κατανόηση των λειτουργιών του ηλεκτρονικού υπολογιστή, τι θα γίνει; Το γιατί και το πώς που κρύβονται πίσω από τα κλικ και τα πακέτα λογισμικού, τα οποία θα υποκαταστήσουν με άνεση το ρόλο του εκπαιδευτικού πληροφορικής προσφέροντας έτοιμες επιλογές και καθόλου γνώση, ποιος θα το απαντήσει στους μαθητές; Και οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί των ΓΕΛ τι θα γίνουν, και αυτοί που δεν έχουν οργανική θέση; Όλοι αυτοί θα είναι περιττοί και θα πρέπει να αποχωρήσουν;
Επίσης, να θυμηθούμε τα προβλήματα που δημιούργησε στα μαθήματα πληροφορικής στο πρόσφατο παρελθόν και που συνεχίζει να δημιουργεί το Υπουργείο Παιδείας στην Τεχνική Εκπαίδευση, και που με πολύ δυσπιστία πιστεύουμε πως θα λύσει το επερχόμενο Τεχνολογικό Λύκειο.
Για τους λόγους αυτούς και για πολλούς ακόμα που καθένας μας μπορεί να σκεφτεί, θα πρέπει να δηλώσουμε την αντίδρασή μας αγαπητέ συνάδελφε όχι πια ως μονάδες αλλά ως κλάδος πληροφορικής. Πρέπει επιτέλους να αποκτήσουμε φωνή και ανάστημα και να την υψώσουμε απέναντι στο οργανωμένο σχέδιο υποβάθμισης της πληροφορικής από τη δημόσια εκπαίδευση, αλλά και των εκπαιδευτικών της. Πρέπει να πάψουμε να κρυβόμαστε πίσω από τις οθόνες και να δηλώσουμε την αντίθεσή μας. Η φωνή μας πρέπει να ακουστεί και η ευκαιρία μας δίνεται σύντομα, μια που η κ. υπουργός Παιδείας επέλεξε τον τόπο μας για να συναντηθεί με τους Πρυτάνεις των πανεπιστημίων της χώρας. Κινητοποιήσεις υπάρχουν πολλές για να επιλέξουμε και να ορίσουμε την παρουσία μας.
Τσοβίλης Θεόδωρος
Εκπαιδευτικός Πληροφορικής
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου